Blended learning biedt veel kansen in het onderwijs. Door op de juiste manier digitaal en traditioneel onderwijs te combineren, kunnen onderwijsinstellingen hun studenten meer vaardigheden bijbrengen. Dat staat in een rapport van het European Expert Network on Economics of Education (EENEE). Wel moeten instellingen en docenten werken aan enkele randvoorwaarden om de vruchten van blended learning te kunnen plukken.    


‘Nieuwe kansen in het onderwijs door blended learning’

Blended Learning is een verrijking voor het onderwijs  

Het combineren van digitaal en traditioneel onderwijs brengt studenten nieuwe vaardigheden bij, zo concludeert het rapport van EENEE. Door op een afwisselende manier met leerstof in aanraking te komen, is er volgens het rapport meer sprake van meer betrokkenheid van studenten. Studenten nemen daarnaast beter nieuwe stof op en houden deze nieuwe informatie langer vast. Ook boeken studenten en leerlingen positieve resultaten op het gebied van probleemoplossing, samenwerking en digitale vaardigheden als zij onderwijs volgen in een blended learning omgeving.

Belangrijke randvoorwaarden voor succes 

Ondanks de hoopvolle boodschap van EENEE, stelt het rapport wel enkele voorwaarden aan toekomstig succes. Het is essentieel dat leraren de juiste digitale vaardigheden hebben om blended learning in de praktijk te brengen. Daarom stelt het rapport voor om nieuwe leertrajecten voor docenten te ontwikkelen waarmee zij deze benodigde vaardigheden kunnen laten bijspijkeren. Verder stipt EENEE ook aan dat lidstaten moeten blijven investeren in gelijkwaardige toegang tot technologie. Zo kunnen studenten – ongeacht hun sociale of geografische achtergrond – profiteren van de mogelijkheden die de digitalisering van het onderwijs hen biedt.

Context

Blended learning is een vorm van onderwijs waarbij verschillende manieren van kennisoverdracht worden gebruikt. Het gebruik van digitale hulpmiddelen in combinatie met klassikaal onderwijs is hier een voorbeeld van. Via aanbevelingen heeft de Raad van Ministers het belang van digitaal onderwijs onderstreept. Het European Expert Network of Economics of Education is een adviesnetwerk opgericht door de Europese Commissie en wordt gefinancierd vanuit Erasmus+.

 

Cookies

Wij gebruiken cookies om uw ervaring op onze website te verbeteren, voor analytische doeleinden en om u gepersonaliseerde inhoud en advertenties te tonen. Voor meer informatie over hoe wij cookies gebruiken, kunt u ons Cookiebeleid lezen.

Instellingen   Info  

OK

Instellingen

Essentiële cookies zijn cookies die ervoor zorgen dat de website goed functioneert en dat uw voorkeuren (vb. taal, regio) goed worden opgeslagen. Analytische cookies laten ons toe om het gebruik van de website te analyseren en de bezoekerservaring te verbeteren. (altijd actief)
Marketing cookies hebben als doel om uw ervaring te kunnen personaliseren en u relevante inhoud en aanbiedingen te sturen op deze en andere websites

Info most common cookies

Cookie Name  Value  ExpiresTypedescription