03 juli 2025
EU-evaluatie Europese Onderwijsruimte benadrukt belang van betere coördinatie

Matthijs Timmermans
Beleidsmedewerker
Stel uw vraag
Meer informatie nodig? Stel uw vraag aan één van onze medewerkers
03 juli 2025
Beleidsmedewerker
Meer informatie nodig? Stel uw vraag aan één van onze medewerkers
De Europese Onderwijsruimte (EEA) heeft dankzij doelgerichte samenwerking tussen lidstaten, beleidsmakers en onderwijsinstellingen veel voortgang gemaakt. Dat blijkt uit de tussentijdse evaluatie van de EEA, die op 30 juni 2025 is gepubliceerd. Echter schieten monitoring van impact en hervormingen van de EEA tekort. De consultatie periode liep van april tot juni 2024.
De Europese Commissie heeft de resultaten van haar interimevaluatie van de Europese Onderwijsruimte (EEA) gepubliceerd. De verkenning, gepubliceerd als interim evaluation of the 2021-2030 European Education Area strategic framework, bouwt voort op de input uit de Call for Evidence die in juni 2023 werd gelanceerd. Tussen 2021 en 2025 is een stevige basis gelegd voor de Europese Onderwijsruimte dankzij gerichte samenwerking tussen lidstaten, beleidsmakers en instellingen. Ondanks het vrijwillige karakter van het EEA zijn tastbare resultaten geboekt, mede door effectieve inzet van EU-fondsen, gezamenlijke beleidsinstrumenten en kennisdeling via thematische werkgroepen.De evaluatie onderstreept de samenhangende inzet van instrumenten en de bijdrage van onder meer Erasmus+ Teacher Academies en European Universities Alliances aan samenwerking en hervormingen. Ook de rol van de EEA bij crisissituaties, zoals de opvang van Oekraïense leerlingen, wordt als meerwaarde genoemd.
Het rapport onderstreept dat effectieve governance en kwalitatieve informatie cruciaal zijn om het EEA succesvol te maken. Toch toont de evaluatie duidelijke verbeterpunten. De basisvaardigheden stagneren, het lerarentekort blijft nijpend en de instroom in STEM-opleidingen is te laag. Daarnaast ontbreekt samenhang in beleid, wat leidt tot trage hervormingen. De Commissie pleit daarom voor actuele prioriteiten, slimmere governance en beter gebruik van data. Een nieuw observatorium voor hoger onderwijs moet hierin een sleutelrol spelen: als kennisbron, stuurinstrument en aanjager van gerichte samenwerking.
De bevindingen in het rapport zijn gebaseerd op de input verzameld tijdens de Call for Evidence die de Europese Commissie in 2023 organiseerde. Daarbij bracht ook Neth-ER via het position paper Committing to the European Education Area (2024) prioriteiten in zoals inclusieve mobiliteit, levenslang leren en automatische erkenning — thema’s die in de evaluatie breed worden onderschreven.