De Europese Commissie heeft het Erasmus+ werkprogramma bekendgemaakt. De belangrijkste prioriteiten voor komend jaar zijn een inclusief Erasmus+, met een speciale focus op het betrekken van Oekraïense vluchtelingen en het promoten van Europese waarden. Het werkprogramma bevat calls voor Europese Universiteiten, Erasmus Mundus, Centres of Vocational Excellence en de Teachers Academies. Ook is er veel aandacht voor beleidsexperimenten.



 


Werkprogramma Erasmus+ voor 2025 bekend

Budget

Het Erasmus+ werkprogramma voor 2025 is bekend. Hierin worden de prioriteiten en calls van het komende jaar aangekondigd. De Europese Commissie wil in 2025 ruim 4,9 miljard euro besteden aan het verbeteren van Erasmus+. Dit is het hoogste jaarbudget ooit.

Vlaggenschipinitiatieven

De Commissie maakt opnieuw geld vrij voor de samenwerkingsprojecten van de Erasmus+-vlaggenschipinitiatieven. De Europese Universiteiten ontvangt 14 miljoen euro om het pad naar een European Degree te verkennen. Voor Erasmus Mundus maakt de Commissie net als vorig jaar 130 miljoen vrij met een extra 23 miljoen voor regio’s buiten Europa. De Centres of Vocational Excellence (CoVE’s) ontvangen met 60 miljoen iets meer dan in 2024. Het werkprogramma bevat ook weer het programma Erasmus+ Teacher Academies, dat lerarenopleidingen in Europa moderniseert. Hiervoor stelt de Commissie 25 miljoen euro beschikbaar.

Horizontale prioriteiten

Overstijgende prioriteiten in 2025 zijn net als dit jaar het verduurzamen van het programma en het ondersteunen van instellingen bij de digital transitie. Ook is er aandacht voor inclusie, met een focus op het ondersteunen van vluchtelingen uit Oekraïne en andere delen van de wereld. Een andere prioriteit is het onder de aandacht brengen van Europees burgerschap bij jongeren. Het nieuwe werkprogramma onderstreept ook de in mei 2024 aangenomen Raadsaanbeveling Europe on the Move. Deze Raadsaanbeveling streeft om 20% van de leermobiliteitskansen toe te wijzen aan kwetsbare mensen en schroeft de mobiliteitsdoelen voor tertiair en postsecundair onderwijs op  (respectievelijk 23% en 12%

Thematische prioriteiten

De beleidsexperimenten die in het jaar 2024 onder Key Action 3 waren ondergebracht, ontbreken uit dit werkprogramma. Onder KA3 verschijnt wel een nieuwe prioriteit, zoals een nationaal coördinator voor volwassenenonderwijs. Onder Key Action 2 (KA2) staan grootschalige projecten die als doel hebben om innovatieve (beleids)benaderingen te identificeren, ontwikkelen en testen. Dit jaar heeft de Commissie de volgende prioriteiten aangemerkt die moeten helpen bij het realiseren van de Europese Onderwijsruimte:

  • Schoolonderwijs:
    • Verbeteren van basisvaardigheden
  • Beroepsonderwijs:
    • Promoten en ondersteunen van Centre of Vocational Excellence (COVE’s)
    • Gezamenlijke beroepsonderwijs-kwalificaties en -modules
  • Volwassenonderwijs:
  • Digitaal onderwijs:
    • Vaardigheden van digitale vaardigheden en competenties
    • Ethisch en effectief gebruik van generatieve AI-systemen in onderwijs en training
    • Innovatieve dataverzameling en -uitwisseling binnen PO/VO en MBO voor data-gedreven besluitvorming.
  • Hoger onderwijs:
    • Projecten voor het traject European Degree
    • Leiderschapsontwikkelingsprogramma

Context

Erasmus+ is het EU-programma voor mobiliteit, samenwerking en beleidsontwikkeling op het gebied van onderwijs, opleiding, jeugd en sport. Elk jaar wordt rond september het werkprogramma voor het nieuwe jaar bekend gemaakt, waarna de programmagids volgt in november. In het werkprogramma staan de doelstellingen voor het jaar 2025, gebundeld in drie Key Actions: leermobiliteit, samenwerking tussen organisaties en instellingen, en ondersteuning van beleidsontwikkeling en -samenwerking. De Commissie heeft in haar algemene begrotingsvoorstel voor 2025 ‘maar’ 4 miljard euro voor Erasmus+  voorzien. Het uiteindelijke jaarbudget hangt af van de uitkomst van de algemene EU-begrotingsonderhandelingen tussen de Raad en het Europees Parlement. Neth-ER en haar leden keuren de geplande bezuinigingen van de Raad af en roepen Europarlementariërs op om stelling te nemen tegen deze bezuinigingen. De CULT-commissie van het Parlement adviseerde de Europese Commissie al om binnen het Erasmus+-programma meer aandacht te geven aan thema’s als inclusie, de digitale en groene transities en de Teacher Academies.

 

Mede geschreven door Joris van der Elsen.