24 oktober 2024
“Co-creatie is nodig voor succesvolle Science for Policy”
Floor Peeters
Beleidsmedewerker
Stel uw vraag
Meer informatie nodig? Stel uw vraag aan één van onze medewerkers
24 oktober 2024
Beleidsmedewerker
Meer informatie nodig? Stel uw vraag aan één van onze medewerkers
Effectieve kennisdeling en wederzijds leren tussen alle stakeholders zijn van essentieel belang om de kloof tussen wetenschappelijk onderzoek en beleidsvorming te overbruggen. Dat stellen onafhankelijke experts in hun rapport over Science for Policy, dat de discussies rondom Science for Policy samenvat en aanbevelingen geeft.
Het bevorderen van kennisdeling tussen stakeholders en binnen het Science for Policy (S4P) ecosysteem is van belang voor betere samenwerkingsprocessen. Dat stellen experts in hun rapport Fostering knowledge-sharing within and among S4P actors. Het rapport is opgesteld voor de Commissie naar aanleiding van de Mutual Learning Exercise. Volgens het rapport is er een verschuiving nodig van lineaire benaderingen van S4P naar een meer constructivistische en leergestuurde aanpak voor het belang van co-creatie tussen beleidsmakers en wetenschappers. Deze aanpak benadrukt dat er veel meer potentiële gebruikers zijn van evidence-based knowledge dan voorheen.
Het definiëren van alle stakeholders binnen het S4P ecosysteem is volgens het rapport nodig voor de betere integratie in het overkoepelende Knowledge for Policy (K4P) platform. Dit platform ondersteunt het overbruggen van de kloof tussen beleidsmakers en wetenschappers. Het in kaart brengen van S4P is vooral belangrijk omdat de wetenschap zelf verandert met nieuwe kennisinfrastructuren zoals generatieve AI die expertise in twijfel trekken en transformeren. Want hoewel AI-tools veel stappen van het S4P-proces kunnen automatiseren, zijn er nog steeds onduidelijkheden over het juiste gebruik van AI in het S4P systeem.
Een belangrijke aanbeveling is het ontwikkelen van een goed werkend samenwerkingsproces en het uitbreiden van de dialoog tussen de stakeholders, waaronder academici en beleidsmakers. Door het bevorderen van dialoog en interactie kan het vertrouwen tussen deze groepen worden versterkt. Dit is cruciaal voor het oplossen van complexe sociale problemen. Dit kan worden gedaan door het grondig definiëren van het S4P ecosysteem. Daarnaast zouden verschillende beleidsmakers een proactieve rol moeten spelen in de kennis creatie van het S4P proces. Dit vereist een focus op co-creatie en nieuwe dialoogarena's als essentiële instrumenten voor capaciteitsopbouw. Een manier waarmee dialoog verbeterd zou kunnen worden is het organiseren van trainingen voor nieuwe beleidsmakers over wetenschappelijke ontwikkelingen op gebieden die hoge beleidsrelevantie hebben.
Science for Policy (S4P), verwijst naar het gebruik van wetenschappelijke kennis en methodes om beleidsvorming te informeren en begeleiden. Door wetenschap te integreren in het beleidsvormingsproces streeft S4P om een effectiever, duurzamer en efficiënter beleid te creëren dat blijft passen bij de maatschappelijke behoeften. Dit kan worden gedaan mede door de Mutual Learning Exercises (MLE), een vraaggericht hulpmiddel voor specifieke onderzoek en innovatie onderwerpen binnen Horizon Europe. Het helpt bij het bevorderen van wederzijds leren tussen deelnemende stakeholders en landen.
Mede geschreven door Adjar Waanders.