13 maart 2025
Europarlementariër Christian Ehler: “KP10 moet onafhankelijk blijven, geen compromis”

Maurits Booij
Beleidsmedewerker
Stel uw vraag
Meer informatie nodig? Stel uw vraag aan één van onze medewerkers
13 maart 2025
Beleidsmedewerker
Meer informatie nodig? Stel uw vraag aan één van onze medewerkers
Het Europees Parlement wil een onafhankelijk kaderprogramma (KP10) voor onderzoek en innovatie behouden. Dit is bevestigd met het aannemen van het initiatiefverslag van Europarlementariër Christian Ehler (Europese Volkspartij) over Horizon Europe. Ehler stelt in een persconferentie dat het Parlement tegen de plaatsing van het KP10 onder het concurrentiefonds zal stemmen.
Het Parlement zal tegen stemmen als de Commissie in haar voorstel het volgende kaderprogramma (KP10) onder het zogenaamde Concurrentiefonds plaatst. Dit benadrukt Ehler tijdens een persconferentie na de stemming over zijn initiatiefverslag over Horizon Europe. In Straatsburg heeft het Parlement met 472 voor, 75 tegen en 92 onthoudingen over Ehlers rapport gestemd. Tijdens de persconferentie pleitte Ehler ook voor een sneller en simpeler kaderprogramma. Het mag echter niet opgaan in een concurrentiefonds.
"Without an independent programme the European Union will not be able to compete globally.”
Het hele Parlement heeft in Straatsburg voor Ehlers rapport gestemd. Op dezelfde dag hebben de Europese Ministers van Onderzoek ook verklaard voor een onafhankelijk KP10 te zijn. In juli presenteert de Commissie haar voorstel voor het Meerjarig Financieel Kader (MFK), met meer duidelijkheid over KP10.
Mede geschreven door Owen Grevelink & Rozemarijn te Dorsthorst
Copyright foto: © European Union 2025 - Source : EP
"Hoe dan ook moet er méér geld naar kennis. Simpelweg omdat dat de enige grondstof is die we hebben in Europa.", Jurgen Rienks (Neth-ER)
ITRE commissie pleit voor onafhankelijk nieuw kaderprogramma
Highlighted: How InterConnect powered the future with smart, connected homes, buildings and energy systems
Uitgelicht: AIProHealth voor interdisciplinair onderwijs en AI in de gezondheidszorg